مصاحبه شغلی و نکات قابل توجه آن

5 آبان 1400
نویسنده: سینا (مطهر) اکبر

یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در موفق شدن کسب‌وکارهای کوچک، استخدام نیروی کار ماهر و باانگیزه محسوب می‌شود. هدف و انتظارات مشخص مصاحبه‌گر با توجه به نیاز شرکت، در داشتن یک مصاحبه شغلی مفید و ایده‌آل کمک بزرگی خواهد کرد.

برای اینکه نیروی کار متخصص و با بازدهی بالا استخدام کنید نیاز به یک مصاحبه استخدامی بسیار پربار دارید. در اینجا اهمیت مصاحبه‌کننده مشخص خواهد شد. بهتر است یک مصاحبه‌کننده به انتظارات شرکت از کارمند آینده کاملا واقف باشد. اما همواره برای مصاحبه استخدامی تمام مشاغل فاکتورهای ثابتی وجود دارد که با توجه به نوع نیاز شرکت تعریف می‌شود. مصاحبه‌کننده باید با این فاکتورها به‌خوبی آشنا باشد. اگر می‌خواهید با فاکتورهایی که در مصاحبه شغلی کسب‌وکارهای کوچک باید در نظر گرفته شود آشنا شوید، تا پایان با ما همراه باشید.

فاکتورهای مهم در مصاحبه شغلی

برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق در تمام مشاغل، لازم است که ابتدا فاکتورهای اصلی را در نظر بگیرید. این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • شرح کار
  • شرح انتظارات و مهارت‌های مورد نیاز در مصاحبه و استخدام
  • شاخص کلیدی عملکرد

بهتر است بدانید که در ادامه این فاکتورها به‌طورکلی گفته‌شده و در مشاغل مختلف با توجه به شرایط آن شغل تعریف می‌شود.

شرح کار در مصاحبه و استخدام چیست؟

اولین فاکتور مهم در پیشبرد یک مصاحبه شغلی موفق، شرح کار محسوب می‌شود. منظور از شرح کار این است که شما باید از قبل انتظارات کاری که از کارمند خود در آینده خواهید داشت را ابتدا برای خود یادداشت کرده و سپس به‌طور دقیق به مصاحبه‌شونده توضیح دهید. بهتر است تا خود را در آن شرایط شغلی قرار دهید تا بتوانید شرح کار کاملی به دست بیاورید. درواقع شرح کار شامل شرح وظایف کارمند در آینده خواهد شد. برای مثال شما باید با توجه به خواسته‌ای که از کارمند آینده خود دارید، ساعت کاری، شرح وظایف، قانون‌ها و همچنین توانمندی‌ها و مهارت‌های موردنیاز را به‌طور کامل در سناریوی خود شرح دهید.

شرح انتظارات و مهارت های مورد نیاز در مصاحبه و استخدام

بدون شک هر شغلی نیازمند داشتن مهارت‌ها و دانش خاص خود است. استخدام یک فرد ماهر و باسواد و آگاهی کافی، راندمان کاری تمام افراد یک گروه را بالا می‌برد. این موضوع در پیشبرد اهداف شرکت اهمیت بالایی داشته و احتمال شکست را پایین می‌آورد. برای این کار ابتدا فرد مصاحبه‌کننده باید به‌طور کامل به وظایف شغلی آینده آن کارمند که در بخش پیشین هم به آن اشاره شد، آگاه باشد تا بداند چه مهارت‌هایی مورد نیاز است. سپس مهارت‌های مورد نیاز شغل را لیست کرده تا در مصاحبه شغلی از فرد مصاحبه‌شونده بپرسد و جویا شود که فرد تا چه اندازه به ابزارهای کار، نحوه انجام کار و سریع‌تر پیش بردن کارها تسلط دارد.

منظور از KPI ها در مصاحبه و استخدام چیست؟

شاخص‌های کلیدی عملکرد یا همان KPI ها، شاخص‌های مهم و اصلی پیشرفت در جهت رسیدن به یک نتیجه از قبل در نظر گرفته‌شده هستند. این شاخص‌ها بهبود استراتژیک و عملیاتی را فراهم کرده و مبنای تحلیلی برای تصمیم‌گیری نهایی محسوب می‌شوند. در حقیقت شاخص‌های کلیدی در مشاغل مختلف متفاوت هستند. شما باید بدانید که مبنای نهایی برای استخدام فرد پس از داشتن یک مصاحبه شغلی برای شما کدام است. آیا اصلا می‌خواهید با این فرد در آینده کار کنید؟ آیا این فرد توانایی یادگیری در روند کار را دارد؟ همچنین برای روشن‌تر شدن، قانون‌مندی و وظیفه‌شناسی را در این سطح، با سؤال‌های مختلف می‌توانید بررسی کنید.

شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI ها

نکات جانبی مهم در مصاحبه

در کنار تمام این فاکتورها، شما می‌توانید با طرح سوالات جانبی به شناخت بهتری نسبت به کارمند آینده خود دست پیدا کنید. برای مثال ما در اینجا به چند مورد سوال جانبی برای مدنظر قرار دادن در مصاحبه شغلی شما اشاره می‌کنیم:

تصور مصاحبه‌شونده از شغل ایده آل

برای اینکه بیشتر با روحیات فرد مقابلتان آشنا شوید، خوب است تا تصورش را از شرایط شغلی ایده ال بدانید. شما با دانش به این روحیات می‌توانید در روند کاری در زمان‌های مشخص، برای کارمند خود با توجه به روحیاتش انگیزه ایجاد کنید. این کار حتی با انجام کارهای بسیار کوچک می‌تواند در کارمندتان انگیزه ایجاد کرده و باعث تزریق انرژی مضاعف در او شود.

پرسش در مورد هزینه های زندگی فرد مصاحبه‌شونده

خوب است تا از میزان برآورد فرد در مورد درآمدش آگاهی داشته باشید؛ چراکه فاکتور کسب درآمد یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انگیزشی است. به این موضوع دقت کنید که اگر درآمد فرد هزینه‌های زندگی‌اش را پوشش ندهد، قطعا انگیزه کافی برای انجام کار به بهترین نحو را نخواهد داشت. این موضوع مانع بزرگی در راه پیشرفت کسب‌وکارهای کوچک خواهد بود. (درآمدی که برای فرد در نظر می‌گیرید باید حداقل بخش قابل‌توجهی از هزینه‌هایش را پوشش دهد )

سوابق کاری مصاحبه شونده

حتما در سؤال‌هایی که برای خود آماده کرده‌اید، پرسش در مورد سوابق کاری فرد و دلایل ترک مشاغل قبلی‌اش را جای دهید. این موضوع باعث می‌شود تا شما از ترس‌ها و علایق فرد آگاه شوید. ترس و علاقه المان‌های پیشبرد اهداف است. با علم به این موضوع شما می‌توانید در شرایط سخت کاری با یادآوری نقاط مثبت کار جدید باعث ایجاد انگیزه در فرد شوید.

میزان علاقه فرد به کارهای گروهی

میزان علاقه فرد به کار گروهی می‌تواند نشان دهد که فرد تا چه اندازه متعهد و قانون‌مند‌ است. شما می‌توانید فاکتور وقت‌شناس بودن فرد را نیز با این پرسش بدانید. معمولا مطرح کردن سوالاتی در مورد نحوه گذراندن اوقات فراغت یا ورزش‌هایی که فرد به آن می‌پردازد می‌تواند تااندازه‌ای پاسخ این سوال را برایتان به ارمغان آورد. به‌عنوان‌مثال اگر فرد اشاره می‌کند که به فوتبال یا والیبال می‌پردازد می‌توانید دریابید که چنین فردی در منظم بودن و هماهنگ شدن برای ساعت مشخصی مشکل خاصی نخواهد داشت. البته این به این معنی نخواهد بود که در غیر این صورت فرد فاقد نظم است. بلکه زمانی که فرد به ورزش تک نفره می‌پردازد باید بتوانید دلیل آن را تشخیص دهید و همین‌طور با سوالات دیگری در مورد وقت‌شناسی به این مهم دست‌یابید.

صحبت درباره تجربه های کاری پیشین

سعی کنید از مصاحبه‌شونده بخواهید درباره یکی از مشکلات کاری پیشین خود صحبت کند. دقت داشته باشید که هدف از این سوال نباید این باشد که به دنبال افرادی بدون مشکل بگردید. بلکه می‌توانید از طریق این سوال به ارزش‌های مصاحبه‌شونده آگاه شوید و شناخت بیشتری از وی به دست آورید.

صحبت درباره تجربه های کاری پیشین

مثال استخدامی: روش مصاحبه و استخدام یک مسئول سئو

در اینجا به‌عنوان‌ مثال یک مصاحبه شغلی، ما مصاحبه برای استخدام یک مسئول سئو را بیان می‌کنیم. بیایید با توجه به سه فاکتور اصلی مصاحبه پیش برویم.

شرح کار برای یک مسئول سئو

برای اینکه یک مسئول سئو استخدام کنید، قبل از شروع مصاحبه شغلی ابتدا باید شرح کار دقیقی ارائه دهید. حتما می‌دانید که چه انتظاری از مسئول سئو دارید یا وی چه وظایفی دارد. در ذهن خود یک مسئول سئو ایده آل را تصور کرده و سناریوی خود را روی کاغذ بیاورید. همچنین اینکه شما ساعت کاری خاصی مدنظر دارید یا خیر؟ تحویل کار و دریافت آن باید دقیقا به چه صورتی و در چه بازه زمانی باشد. همین‌طور تعریف خود از قانون‌مندی و وظیفه‌شناسی را برای فرد مصاحبه‌شونده به‌طور کامل توضیح دهید.

به‌عنوان‌مثال کارهایی که مسئول سئو باید بداند:

  • ارائه کلمات کلیدی
  • پیدا کردن موضوعات ترند
  • آشنایی با انواع موتورهای جستجو و نحوه کار با آن‌ها
  • آشنایی کامل با سئوی داخلی سایت
  • ارائه روش‌هایی برای ارتقای سایت
  • آشنایی با ابزارهای سئو
  • شناخت کامل شبکه‌های اجتماعی
  • راهکارهای ارتقای رتبه سایت
  • آشنایی با برنامه‌نویسی
  • آشنا بودن با مفهوم برندینگ
  • تسلط به مباحث دیجیتال مارکتینگ
  • ارائه گزارش ماهانه

شرح انتظارات و مهارت ها برای یک مسئول سئو

از یک مسئول سئو خوب انتظار می‌رود تا مهارت‌های کامپیوتری ایده آلی داشته باشد. برای مثال به‌خوبی به انواع نرم‌افزارها ازجمله مجموعه آفیس و ابزارهای آنلاین که باعث تسهیل کارها می‌شوند نیز مسلط باشد. برای دسترسی به مقاله‌ها و منابع علمی روز دنیا، بهتر است تا در حد معقولی به زبان انگلیسی مسلط بوده و همچنین باید توانایی درک یک متن را به‌خوبی داشته باشد. میزان آشنایی فرد با همه موتورهای جستجو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با پرسش در مورد میزان مطالعه فرد در طی روند مصاحبه شغلی می‌توانید دانش خوبی از مهارت نوشتن فرد به دست بیاورید.

همچنین یک مسئول سئو می‌بایست به نحوه کار با ابزارهایی همچون Google Analytic و سایر ابزارهایی که در جهت کمک به ارتقای سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند، مسلط باشد و اطلاعات به‌روزی در این زمینه داشته باشد.

سنجش KPI ها

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی برای یک مسئول سئو، قانون‌مندی فرد محسوب می‌شود. با سوال در مورد توانایی استفاده فرد از ارگنایزرها، می‌توانید به این نتیجه برسید که فرد تا چه میزان برای وقت خود ارزش قائل می‌شود. اینکه فرد توانایی یادگیری داشته باشد و برای خواندن و آپدیت کردن اطلاعات تلاش کند از اهمیت بالایی برخوردار است. در آخر این سؤال‌ها، شما باید به این نتیجه خواهید رسید که آیا این فرد به درد کسب‌وکار شما می‌خورد یا خیر؟

سخن پایانی

یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌ها برای موفقیت در شروع کارتان به‌عنوان مدیر یک شرکت، اطلاع دقیق از فاکتورهایی است که در مصاحبه شغلی کسب‌وکارهای کوچک باید در نظر گرفته شود. اگر خودتان و یا یکی از کارمندهای منابع انسانی وظیفه مصاحبه کردن را به عهده دارد، باید بدانید که در نقش مصاحبه‌گر با طرح سوالات صحیح می‌توانید افراد را به‌درستی برگزینید. به‌عنوان یک مصاحبه‌کننده، خوب است تا تمام فاکتورهای مهم را دسته‌بندی کرده و روی کاغذ سناریو کنید. همچنین به یاد داشته باشید که تنها به سؤال‌های مهارتی اکتفا نکنید و از لحاظ شخصیتی نیز فرد را بسنجید. چراکه استخدام یک نیروی کار ماهر و باانگیزه باعث پیشبرد سریع اهداف شرکت و یا کسب‌وکارتان خواهد شد. نظر شما دراین‌باره چیست و شما به‌عنوان یک مصاحبه‌کننده چه فاکتورهای دیگری را در نظر می‌‌گیرید؟